2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325073
Title:
Concepción de ciencia y método científico en estudiantes de Psicología
Other Titles:
Conception of science and scientific method in Psychology students
Authors:
Elodia Granados, Elisabeth; Ahumada Alvarado, Marcelo Fernando
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7 (1), 19-32
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
21-Aug-2011
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325073
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/193
Abstract:
Specific research on the concept of psychology has indicated that one of its essential attributes is its scientific nature. Access to the concepts of science and the scientific method with a social collective approach facilitates understanding the cognitive representations of the assumptions that underlie and determine aspecific manner of performing an act.. We conducted this research with 169 Psychology students and each received the Natural Semantic Networks. In-depth interviews and questionnaire were used to clarify the science and scientific method foundations presented by students during three stages of their formation (beginning, middle and end). Respecto al método científico, se destaca la incorporación de terminología específica y alusiones a procedimientos metodológicos, según corrientes teóricas de la Psicología.The results show little variations of the concept of science presenting a strong imprint/impronta of the traditional model. As concerns the scientific method, the inclusion of specific terminology is underscored as well as references to methodological procedures, according to theoretical schools of thought on psychology. The research provides conceptual elements to encourage the professors to think about how to teach skills in order to conduct research in the area of psychology.
Abstract:
Las investigaciones específicas en torno a la concepción de la Psicología han indicado que uno de los atributos esenciales que se le asigna es su carácter científico. Acceder a las concepciones de ciencia y método científico que tienen un colectivo social posibilita aproximarnos a representaciones cognitivas con el objeto de comprender los supuestos que subyacen y determinan un hacer particular. En esta investigación lo realizamos con 169 estudiantes de la carrera de Psicología, a los cuales se les administró Redes Semánticas Naturales. Para precisar las fundamentaciones que sobre ciencia y método científico presentan los alumnos durante tres momentos de su formación (al principio, a la mitad y al final) se aplicaron entrevistas en profundidad y cuestionario. Los resultados muestran escasas variaciones del concepto ciencia, presentando una fuerte impronta del modelo tradicional. Respecto al método científico, se destaca la incorporación de terminología específica y alusiones a procedimientos metodológicos, según corrientes teóricas de la Psicología. La investigación aporta elementos conceptuales para favorecer la reflexión docente en torno a la enseñanza de las competencias en el área de la investigación en Psicología.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Description:
eligranados@nysnet.com.ar; marferahumada@yahoo.com.ar
Keywords:
Ciencia; Método Científico; Psicología; Metodología; Science; Scientific Methods; Psychology; Methodology
ISSN:
2223-2516

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorElodia Granados, Elisabethspa
dc.contributor.authorAhumada Alvarado, Marcelo Fernandospa
dc.date.accessioned2014-08-22T01:04:48Zes
dc.date.available2014-08-22T01:04:48Zes
dc.date.issued2011-08-21es
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7 (1), 19-32spa
dc.identifier.issn2223-2516es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325073es
dc.descriptioneligranados@nysnet.com.ar; marferahumada@yahoo.com.arspa
dc.description.abstractSpecific research on the concept of psychology has indicated that one of its essential attributes is its scientific nature. Access to the concepts of science and the scientific method with a social collective approach facilitates understanding the cognitive representations of the assumptions that underlie and determine aspecific manner of performing an act.. We conducted this research with 169 Psychology students and each received the Natural Semantic Networks. In-depth interviews and questionnaire were used to clarify the science and scientific method foundations presented by students during three stages of their formation (beginning, middle and end). Respecto al método científico, se destaca la incorporación de terminología específica y alusiones a procedimientos metodológicos, según corrientes teóricas de la Psicología.The results show little variations of the concept of science presenting a strong imprint/impronta of the traditional model. As concerns the scientific method, the inclusion of specific terminology is underscored as well as references to methodological procedures, according to theoretical schools of thought on psychology. The research provides conceptual elements to encourage the professors to think about how to teach skills in order to conduct research in the area of psychology.eng
dc.description.abstractLas investigaciones específicas en torno a la concepción de la Psicología han indicado que uno de los atributos esenciales que se le asigna es su carácter científico. Acceder a las concepciones de ciencia y método científico que tienen un colectivo social posibilita aproximarnos a representaciones cognitivas con el objeto de comprender los supuestos que subyacen y determinan un hacer particular. En esta investigación lo realizamos con 169 estudiantes de la carrera de Psicología, a los cuales se les administró Redes Semánticas Naturales. Para precisar las fundamentaciones que sobre ciencia y método científico presentan los alumnos durante tres momentos de su formación (al principio, a la mitad y al final) se aplicaron entrevistas en profundidad y cuestionario. Los resultados muestran escasas variaciones del concepto ciencia, presentando una fuerte impronta del modelo tradicional. Respecto al método científico, se destaca la incorporación de terminología específica y alusiones a procedimientos metodológicos, según corrientes teóricas de la Psicología. La investigación aporta elementos conceptuales para favorecer la reflexión docente en torno a la enseñanza de las competencias en el área de la investigación en Psicología.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/193spa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCienciaspa
dc.subjectMétodo Científicospa
dc.subjectPsicologíaspa
dc.subjectMetodologíaspa
dc.subjectSciencespa
dc.subjectScientific Methodsspa
dc.subjectPsychologyspa
dc.subjectMethodologyspa
dc.titleConcepción de ciencia y método científico en estudiantes de Psicologíaspa
dc.title.alternativeConception of science and scientific method in Psychology studentsspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es
dc.description.peer-reviewRevisión por paresspa
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.