Evaluación del impacto del servicio de asesoría para alumnos universitarios en riesgo por bajo rendimiento académico

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325055
Title:
Evaluación del impacto del servicio de asesoría para alumnos universitarios en riesgo por bajo rendimiento académico
Other Titles:
Impact assessment of the universitiy student counseling service for students risk due to poor academic performance
Authors:
Muñoz Valera, Paola
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 91-110
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
21-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325055
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/189
Abstract:
This article presents the evaluation of the UPC Student Tutorial Service of for students with a poor academic performance and who are at risk of being dismissed from the university. This study aims at investigating the students perception of the tutorial service when they are at academic risk, taking into account their attendance and how they overcame the risk. Semi-structured interviews were carried out with 24 students at academic risk and the study of their perceptions was based on four dimensions: general services, methodology, facilitator and suggestions. The results reveal that most students regardless of their risk status or attendance, appreciate the service, especially the support provided by the university and the facilitator as well as providing their suggestions to implement the service. The results are discussed based on the theoretical approach of the tutorial services provided.
Abstract:
Se presenta la evaluación del servicio tutorial que se brinda a los alumnos de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) que tienen dificultades académicas y, por ello, se encuentran en riesgo de ser separados de la universidad. El objetivo del estudio es indagar, desde un enfoque cualitativo, la percepción que tienen los estudiantes sobre el servicio de asesoría de riesgo académico, en función de la condición de asistencia y superación de riesgo. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 24 estudiantes en situación de riesgo académico sobre su percepción en base a cuatro dimensiones: dimensión general del servicio, metodología, facilitador y sugerencias. Los resultados reflejan que en general los alumnos tienen una percepción favorable del servicio, sobre todo en lo relacionado al apoyo brindado por la universidad y por el facilitador; además brindan sugerencias para mejorar el servicio. Los resultados son discutidos en base al planteamiento teórico sobre la acción tutorial en la universidad.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Evaluación de Impacto; Tutoría; Rendimiento Académico; Estudiantes Universitarios; Impact Assessment; Tutoring; Academic Performance; College Students
ISSN:
2223-2516
Email:
paola.munoz.va@gmail.com

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorMuñoz Valera, Paolaspa
dc.date.accessioned2014-08-22T03:15:35Zes
dc.date.available2014-08-22T03:15:35Zes
dc.date.issued2014-08-21es
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 91-110spa
dc.identifier.issn2223-2516es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325055es
dc.description.abstractThis article presents the evaluation of the UPC Student Tutorial Service of for students with a poor academic performance and who are at risk of being dismissed from the university. This study aims at investigating the students perception of the tutorial service when they are at academic risk, taking into account their attendance and how they overcame the risk. Semi-structured interviews were carried out with 24 students at academic risk and the study of their perceptions was based on four dimensions: general services, methodology, facilitator and suggestions. The results reveal that most students regardless of their risk status or attendance, appreciate the service, especially the support provided by the university and the facilitator as well as providing their suggestions to implement the service. The results are discussed based on the theoretical approach of the tutorial services provided.eng
dc.description.abstractSe presenta la evaluación del servicio tutorial que se brinda a los alumnos de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) que tienen dificultades académicas y, por ello, se encuentran en riesgo de ser separados de la universidad. El objetivo del estudio es indagar, desde un enfoque cualitativo, la percepción que tienen los estudiantes sobre el servicio de asesoría de riesgo académico, en función de la condición de asistencia y superación de riesgo. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 24 estudiantes en situación de riesgo académico sobre su percepción en base a cuatro dimensiones: dimensión general del servicio, metodología, facilitador y sugerencias. Los resultados reflejan que en general los alumnos tienen una percepción favorable del servicio, sobre todo en lo relacionado al apoyo brindado por la universidad y por el facilitador; además brindan sugerencias para mejorar el servicio. Los resultados son discutidos en base al planteamiento teórico sobre la acción tutorial en la universidad.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/189spa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEvaluación de Impactospa
dc.subjectTutoríaspa
dc.subjectRendimiento Académicospa
dc.subjectEstudiantes Universitariosspa
dc.subjectImpact Assessmentspa
dc.subjectTutoringspa
dc.subjectAcademic Performancespa
dc.subjectCollege Studentsspa
dc.titleEvaluación del impacto del servicio de asesoría para alumnos universitarios en riesgo por bajo rendimiento académicospa
dc.title.alternativeImpact assessment of the universitiy student counseling service for students risk due to poor academic performancespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es
dc.description.peer-reviewRevisión por paresspa
dc.contributor.emailpaola.munoz.va@gmail.comspa
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.