Investigación sobre los estilos de enseñanza. Aportes para mejorar la didáctica de Ciencias

5.00
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325032
Title:
Investigación sobre los estilos de enseñanza. Aportes para mejorar la didáctica de Ciencias
Other Titles:
Research about teaching style. Contributions to improve teaching science
Authors:
Ventura, Ana Clara
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 9-18
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
20-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325032
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/183
Abstract:
The aim of this paper is to clarify conceptual and operational aspects of the construct “teaching styles” with its three distinctive properties: relative stability, multidimensionality and value neutrality. Moreover, it analyzes the points of view that are shared for many empirical studies: teachers transmit knowledge and typical forms of learning; teaching styles differ according to the type of subject taught, the match between the teaching styles and learning styles improve knowledge acquisition. In summary, this paper provides knowledge and strategies that contribute to training in science teaching and, therefore, to strengthen effective teaching practices.
Abstract:
El objetivo del presente artículo es precisar aspectos conceptuales y operacionales del constructo “estilos de enseñanza” marcando sus tres propiedades distintivas: relativa estabilidad, multidimensionalidad y neutralidad valorativa. Asimismo, se analizan distintas investigaciones empíricas sobre el tema sintetizando algunos de los puntos más compartidos: los docentes transmiten conocimientos así como formas típicas de aprendizaje; los estilos de enseñanza se diferencian de acuerdo con el tipo de disciplina enseñada; el ajuste entre los estilos de enseñanza de los docentes y los estilos de aprendizaje de los estudiantes facilita la adquisición de conocimientos. En síntesis, este trabajo pretende aportar conocimientos y estrategias que contribuyan a la formación en didáctica de ciencias y, por ende, al fortalecimiento de prácticas eficaces de enseñanza.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Enseñanza de Ciencias; Estrategias Educativas; Educación Superior.; Teaching Science; Educational strategies; Higher Education.
ISSN:
2223-2516
Email:
ventura@irice-conicet.gov.ar

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorVentura, Ana Claraes_PE
dc.date.accessioned2014-08-21T03:08:29Zes_PE
dc.date.available2014-08-21T03:08:29Zes_PE
dc.date.issued2014-08-20es_PE
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 9-18es_PE
dc.identifier.issn2223-2516es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325032es_PE
dc.description.abstractThe aim of this paper is to clarify conceptual and operational aspects of the construct “teaching styles” with its three distinctive properties: relative stability, multidimensionality and value neutrality. Moreover, it analyzes the points of view that are shared for many empirical studies: teachers transmit knowledge and typical forms of learning; teaching styles differ according to the type of subject taught, the match between the teaching styles and learning styles improve knowledge acquisition. In summary, this paper provides knowledge and strategies that contribute to training in science teaching and, therefore, to strengthen effective teaching practices.eng
dc.description.abstractEl objetivo del presente artículo es precisar aspectos conceptuales y operacionales del constructo “estilos de enseñanza” marcando sus tres propiedades distintivas: relativa estabilidad, multidimensionalidad y neutralidad valorativa. Asimismo, se analizan distintas investigaciones empíricas sobre el tema sintetizando algunos de los puntos más compartidos: los docentes transmiten conocimientos así como formas típicas de aprendizaje; los estilos de enseñanza se diferencian de acuerdo con el tipo de disciplina enseñada; el ajuste entre los estilos de enseñanza de los docentes y los estilos de aprendizaje de los estudiantes facilita la adquisición de conocimientos. En síntesis, este trabajo pretende aportar conocimientos y estrategias que contribuyan a la formación en didáctica de ciencias y, por ende, al fortalecimiento de prácticas eficaces de enseñanza.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/183es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEnseñanza de Cienciases_PE
dc.subjectEstrategias Educativases_PE
dc.subjectEducación Superior.es_PE
dc.subjectTeaching Sciencees_PE
dc.subjectEducational strategieses_PE
dc.subjectHigher Education.es_PE
dc.titleInvestigación sobre los estilos de enseñanza. Aportes para mejorar la didáctica de Cienciases_PE
dc.title.alternativeResearch about teaching style. Contributions to improve teaching sciencees_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.contributor.emailventura@irice-conicet.gov.ares_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.