School Motivation Questionnaire for the Portuguese Population: Structure and Psychometric Studies.

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/314342
Title:
School Motivation Questionnaire for the Portuguese Population: Structure and Psychometric Studies.
Authors:
Gomes Cordeiro, Pedro Miguel; Couceiro Figueira, Ana Paula; Tomás da Silva, José; Matos, Lennia
Citation:
The Spanish Journal of Psychology 2012, Vol. 15, No. 3, 1441-1455
Publisher:
Cambridge University Press
Issue Date:
20-Mar-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/314342
DOI:
10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39428
Additional Links:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8805603; http://www.redalyc.org/pdf/172/17224489050.pdf
Abstract:
It is presented the structure and psychometric studies of the “School Motivation Questionnaire”. The SMQ is a self-report questionnaire with 101 items, organized in sixteen scales that measure the students´ goal orientations, the perceived classroom goal structures, the perceived teacher’s autonomy support and the use of learning strategies. Twelve scales are adapted from the “Learning Climate Questionnaire”, “Perceptions of Instrumentality” and “Cuestionário a Estudiantes”. Four scales and five additional items are created new. The psychometric studies rely on a convenience sample consisting of 9th and 12th grade students ( = 485) of Portuguese schools. The factorial and construct validity, verified through several exploratory factorial analyses to the data, presents a final solution of six factors, labelled Strategies (F1), Teacher Extrinsic Goals (F2), Student Extrinsic Goals, Externally Regulated (F3) Teacher Intrinsic Goals (F4), Student Extrinsic Goals, Internally Regulated (F5), and Student Intrinsic Goals (F6). The six-factor solution explains a significant variance of the scale results (53.95%). Good coefficients of internal consistency are obtained for all factors, never below (.858; F6). In sum there is strong evidence to support the multi-dimensionality of SMQ, upholding that the data obtained is exploratory and applies for future validation studies.
Abstract:
Se presenta la estructura y los estudios psicométricos del “Cuestionario de Motivación Escolar“. El CME es un cuestionario de auto informe con 101 ítems, organizados en dieciséis escalas que miden las orientaciones de las metas de los estudiantes, la percepción de las estructuras de las metas de clase, las percepciones del apoyo del profesor a la autonomía y el uso de estrategias de aprendizaje. Doce escalas son una adaptación del “Learning Climate Questionnaire”, “Perceptions of Instrumentality” y “Cuestionario a Estudiantes”. Cuatro escalas y cinco frases adicionales se crearon para este estudio. Los estudios psicométricos se basan en una muestra de conveniencia compuesta por estudiantes de los grados 9 y 12 (N = 485) de las escuelas portuguesas. La validez factorial y la construcción ha sido verificada a través de varios análisis factoriales exploratorios de los datos, y presenta una solución definitiva de seis factores, siendo Estrategias (F1), Metas extrínsecas de los docentes (F2), Metas extrínsecas de los estudiantes, reguladas externamente (F3), Metas intrínsecas de los docentes (F4), Metas extrínsecas de los estudiantes ,reguladas internamente (F5), y Metas intrínsecas de los estudiantes (F6). La solución de seis factores explica una variación significativa de los resultados de la escala (53,95%). Se encontraron buenos coeficientes de consistencia interna para todos los factores, nunca por debajo de (.858; F6). En suma, hay una fuerte evidencia para apoyar la multidimensionalidad del CME. Estos resultados son exploratorios y servirán como una base para estudios de validación posteriores.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
eng
Keywords:
theories of achievement motivation; School Motivation Questionnaire; psychometric studies; perceived instrumentality; teorías de la motivación de logro; Cuestionario de Motivación Escolar; estudios psicométricos; instrumentalidad percibida
ISSN:
1138-7416

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorGomes Cordeiro, Pedro Migueles_PE
dc.contributor.authorCouceiro Figueira, Ana Paulaes_PE
dc.contributor.authorTomás da Silva, Josées_PE
dc.contributor.authorMatos, Lenniaes_PE
dc.date.accessioned2014-03-20T19:08:41Z-
dc.date.available2014-03-20T19:08:41Z-
dc.date.issued2014-03-20-
dc.identifier.citationThe Spanish Journal of Psychology 2012, Vol. 15, No. 3, 1441-1455es_PE
dc.identifier.issn1138-7416-
dc.identifier.doi10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39428-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/314342es_PE
dc.description.abstractIt is presented the structure and psychometric studies of the “School Motivation Questionnaire”. The SMQ is a self-report questionnaire with 101 items, organized in sixteen scales that measure the students´ goal orientations, the perceived classroom goal structures, the perceived teacher’s autonomy support and the use of learning strategies. Twelve scales are adapted from the “Learning Climate Questionnaire”, “Perceptions of Instrumentality” and “Cuestionário a Estudiantes”. Four scales and five additional items are created new. The psychometric studies rely on a convenience sample consisting of 9th and 12th grade students ( = 485) of Portuguese schools. The factorial and construct validity, verified through several exploratory factorial analyses to the data, presents a final solution of six factors, labelled Strategies (F1), Teacher Extrinsic Goals (F2), Student Extrinsic Goals, Externally Regulated (F3) Teacher Intrinsic Goals (F4), Student Extrinsic Goals, Internally Regulated (F5), and Student Intrinsic Goals (F6). The six-factor solution explains a significant variance of the scale results (53.95%). Good coefficients of internal consistency are obtained for all factors, never below (.858; F6). In sum there is strong evidence to support the multi-dimensionality of SMQ, upholding that the data obtained is exploratory and applies for future validation studies.eng
dc.description.abstractSe presenta la estructura y los estudios psicométricos del “Cuestionario de Motivación Escolar“. El CME es un cuestionario de auto informe con 101 ítems, organizados en dieciséis escalas que miden las orientaciones de las metas de los estudiantes, la percepción de las estructuras de las metas de clase, las percepciones del apoyo del profesor a la autonomía y el uso de estrategias de aprendizaje. Doce escalas son una adaptación del “Learning Climate Questionnaire”, “Perceptions of Instrumentality” y “Cuestionario a Estudiantes”. Cuatro escalas y cinco frases adicionales se crearon para este estudio. Los estudios psicométricos se basan en una muestra de conveniencia compuesta por estudiantes de los grados 9 y 12 (N = 485) de las escuelas portuguesas. La validez factorial y la construcción ha sido verificada a través de varios análisis factoriales exploratorios de los datos, y presenta una solución definitiva de seis factores, siendo Estrategias (F1), Metas extrínsecas de los docentes (F2), Metas extrínsecas de los estudiantes, reguladas externamente (F3), Metas intrínsecas de los docentes (F4), Metas extrínsecas de los estudiantes ,reguladas internamente (F5), y Metas intrínsecas de los estudiantes (F6). La solución de seis factores explica una variación significativa de los resultados de la escala (53,95%). Se encontraron buenos coeficientes de consistencia interna para todos los factores, nunca por debajo de (.858; F6). En suma, hay una fuerte evidencia para apoyar la multidimensionalidad del CME. Estos resultados son exploratorios y servirán como una base para estudios de validación posteriores.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isoenges_PE
dc.publisherCambridge University Presses_PE
dc.relation.urlhttp://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8805603es_PE
dc.relation.urlhttp://www.redalyc.org/pdf/172/17224489050.pdfes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.sourceUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.sourceRepositorio Académico - UPCes_PE
dc.subjecttheories of achievement motivationes_PE
dc.subjectSchool Motivation Questionnairees_PE
dc.subjectpsychometric studieses_PE
dc.subjectperceived instrumentalityes_PE
dc.subjectteorías de la motivación de logroes_PE
dc.subjectCuestionario de Motivación Escolares_PE
dc.subjectestudios psicométricoses_PE
dc.subjectinstrumentalidad percibidaes_PE
dc.titleSchool Motivation Questionnaire for the Portuguese Population: Structure and Psychometric Studies.es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pares.eng
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.